Nationaldagen

God morgon

Idag är det då 6:e juni, Sveriges nationaldag. Måste säga att jag tycker att svenskar är riktigt tråkiga, alltså i hur de firar sin nationaldag. Det är inte ens alla svenskar som vet när det är nationaldag och känns som att nästan ingen firar den heller. I Finland så firar vi (säger vi eftersom jag är finsk och firar den finska nationaldagen) med att presidenten håller fest på slottet dit hon bjuder folk som gjort något betydelsefullt för landet under det gångna året. Hemma så fixar vi i ordning fin middag och dricker fint och sen samlas alla framför tvn och ser på presidentens fest på tv. Och se på norrmännen, där snackar vi fest!
Kommer ihåg när jag för några år sedan frågade mina kompisar vad de tänkte göra på nationaldagen, de undrade varför de skulle göra någonting speciellt :P Och enda sen jag blev tillsammans med Fredrik har jag frågat honom varje år om han vill hitta på något speciellt när det är nationaldag, men det har han aldrig velat. Tråkigt!

Jag tycker att den svenska nationaldagen ska firas mer! När Kasper växer upp så tänker jag se till att det blir en tradition att vi gör någonting på den svenska nationaldagen, vi bor ju faktiskt i Sverige. Vi kommer ju fira den finska nationaldagen med min familj på samma sätt som jag alltid firat den, så då tycker jag att det är självklart att vi ska fira den svenska också!
Och som en rolig grej så är det exakt ett halvår mellan den finska och svenska nationaldagen. Förra året är det enda året som jag inte firat finska nationaldagen, och det beror på att jag låg inne på sjukhuset efter att ha fött barn :P


Försökte fota hans outfit, det var dock inte det lättaste eftersom han hade bråttom nånstans :P



Kommentarer
Postat av: Erika Drake af Hagelsrum

Sv: Haha ja visst är det så! Min man jobbar nätter då och då också, så jag kan inte märka det på om han är ledig heller..=)

2009-06-06 @ 10:14:08
URL: http://justoneystadrake.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0