Månlandningen

Idag är det 40 år sedan som den berömda månlandningen ägde rum. Eller gjorde den det?
Jag kommer ihåg när jag gick på högstadiet så fick vi se en film som handlade om att hela månlandningen bara var en bluff och att den skulle filmats i en studio. När jag kom hem från skolan den dagen berättade jag om det till min mamma och hon blev helt förskräckt. Hon hade ju varit 13 år och suttit med familjen vid tvn och varit så imponerad över vad det stora och mäktiga landet USA hade lyckats med och så kommer jag där och berättar om en sådan film. Hon hade aldrig hört talats om att den kanske var en bluff och kände att vad hemskt det skulle vara med tanke på hur häftigt det var att se allt detta på tv.

Man har kommit upp med ett flertal punkter som "bevisar" att denna stora händelse skulle vara en bluff.

- På TV-bilderna kan man se att flaggan som de satte ner i marken vajar, och eftersom det inte finns någon atmosfär på månen så borde detta vara omöjligt.

- Man ser aldrig några stjärnor på himlen och egentligen borde de synas tydligt på grund av att det inte finns någon atmosfär.

- Flera experter har spelat upp filmerna från månen i dubbel hastighet och då ser man att astronauterna rör sig exakt som på jorden. Alltså skulle man ha ändrat filmen så att det ser ut som att det är filmat på månen.

- Under månlandaren finns ingen krater som borde ha orsakats av landarens bromsraketer när man bromsade in under landningen.

- Skuggorna från astronauterna faller åt olika håll på vissa bilder och det borde inte vara möjligt eftersom solen är månens ända ljuskälla.

- Man anser också att astronauterna aldrig kunde ha överlevt resan eftersom det 3000 och 13000 km upp i rymden finns två stycken strålningsbälten som är fullmatade med elektroner som ger ut en livsfarlig strålning och denna borde ha kokat astronauterna.

Vad tror ni? Är det en stor bluff eller har det verkligen hänt?

Kommentarer
Postat av: Kadri

sv. du kanske har rätt

2009-07-20 @ 10:08:45
URL: http://livetivillavillekulla.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0