Beroende..

Nu är vi hemma igen, jag och min mystiska sjukdom. De snodde massa blod och urin från mig. Fem rör fyllde de med mitt blod. Ondskefullt. Så får nu snällt sitta och invänta svar antar jag.

Till rubriken då.. Tänkt mycket på en grej. Hur lätt det är att bli beroende av olika saker. Cigaretter, mat, alkohol, pengar, sex och ja... Allt möjligt kan man vara beroende av. Under mina år (nej är inte så gammal som den här meningen får mig att låta som) har jag varit beroende av massa olika saker. Det som jag tycker är den konstigaste saken som jag varit beroende av måsta ändå vara Vicks blå halstabletter. Jag kunde inte låta bli dem, jag hade speciella tider på dygnet då jag bara behövde ha dem.. Jag åt oändligt många påsar innan jag lyckades bli av med beroendet. Och det sjuka är att jag höll på att trilla dit igen för någon vecka sedan märkte jag. Under några veckors tid var jag tvungen att ha något i munnen hela tiden, alltså tuggummi, halstablett eller Extra drops. Helt sjukt hur lätt det kan vara att bli fast. Men jag kom på mig själv och tvingade mig att sluta direkt. En ganska löjlig sak egentligen att vara beroende av? Inte så att jag kan gnälla om det när det finns de som är beroende av allvarligare saker som till exempel droger.
Och varför skriver jag ett sånt här inlägg egentligen..? Brist på något att blogga om kanske? Mjo, kanske det också med tänkte at ni skulle få läsa något annat i min blogg än bara om min vardag.

När man kollar upp ordet beroende så står det att det är något man inte kan sluta med. Man kan även vara beroende av att göra vissa saker, typ som rutiner. Då blir det alltså en beroendeframkallning.. Just om det har det ju visats olika dokumentärer på tv, och det läskiga är att när jag tittar på sånna program så brukar jag kunna känna igen mig lite smått i vissa saker. Det är läskigt, undra om man själv då har en beteendestörning eller om man bara förstorar upp det för sig själv..? Det kanske är som när man mår lite dåligt och typ googlar på sina symtom så får man upp en viss sjukdom som har lite andra symtom också så börjar man helt plötsligt känna av de symtomen också.. Haha. Typ.. "Hmmm.. Jo, min stortå kanske är lite mer svullen än vad den brukar vara".

Vad är det egentligen som klassas som ett beroende? Enligt psykologen Thomas Nilsson ska man uppfylla sex punkter.. Man ska vara helt upptagen av saken i fråga, man får sinnesförändringar, man vill hela tiden få mer och mer tid för saken i fråga, kroppen blir så van vid det beteendet att om man försöker sluta med beteendet så kan kroppen reagera på olika fysiska och psykiska sätt. Man kan även lätt hamna i konflikter på grund av beroendet och råkar ofta ut för återfall när man väl försöker sluta.

Så.. Kommer ni nu på några speciellt saker som ni är beroende av..?

En rätt löjlig grej, men jag tänker på kaffe nu för min egen del. Uppfyller jag de sex punkterna? Helt upptagen av kaffe.. Ja, på morgonen när jag vaknar kan jag inte tänka på annat än att få i mig kaffe.
Sinnesförändringar? Ja, får jag inte mitt kaffe på morgonen är jag ett monster och mår bättre så fort jag fått i mig kaffet. Vill ha mer och mer? Ja, om jag fick bestämma skule jag nog dricka ett X antal fler koppar varje dag än vad jag gör (men magen klarar inte det) :P
Kroppen är van? Jo, för om jag inte dricker kaffe så får jag hemsk huvudvärk som inte går över förrän jag druckit kaffe. Hamna i konflikter? Haha, jo alla fall på morgonen innan kaffet :P Återfall? Har försökt trappa ner, men får huvudvärk och blir grinig. Och föll hårt in i kaffedrickandet igen så fort lillgubben var ute :P
Haha, en väldigt onödig reflektion egentligen.. Men i brist på annat så.

Kommentarer
Postat av: Josefin

Jag är beroende av Extra drops. =P

2009-01-23 @ 15:04:52
URL: http://msjoan.blogg.se/
Postat av: Jenni

Känner igen mig me ditt kaffe beroende där :D

2009-01-23 @ 20:03:51
URL: http://jentzi.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0