Blommor och bin (minus bin)

God afton

Vi fick skjuts till Plantagen idag av min mammas kille eftersom Fredrik behövde shoppa där :P För er som inte vet så är han väldigt krukväxt-galen :P Lite gulligt tycker jag. Förra veckan hittade han en hemsida som sålde massa olika frön, så han beställde massor och behövde nu såjord och vanligt blomjord :P

Alla 25 fröpåsar :P

Frön för Japansk kottepalm :P
Tar 2-12 månader att gro.

Frön för dvärgbananer :D
Här fick man med långa instruktioner om hur de skulle skötas.
Dessa tar ett år att gro, och det blir något bara om plantan trivs. Så kanske bir ett år i onödan :P

Det här är som ett eget litet växthus. Man sätter ett frö i varje sån där ring och så får de gro där. När de har vuxit mycket så trycker man ut dem och planterar i egna krukor. En sån där låda får plats med 49 frön, och vi har två sånna.. Kan ni förstå vilka mängder det blir..? Undra vart älsklingen hade tänkt få plats med allt.
Men för att den ska fungera som ett växthus så finns det såklart lock till som man kan vrida på olika sätt så att den behåller luftfuktigheten och annat nödvändigt :P

Så ser den ut med locket på. Och det smarta är att man kan stapla dem på varandra så slipper man ha massa sånna där lådor på rad.

Lite krukor som vi också köpte och lite stenar som vi kan dekorera med i krukorna.

Haha, ser ni att jag har skrivit "vi" överallt. Kan ju avslöja att jag aldrig har rört och aldrig kommer att röra våra växter. Jag tycker att det är jättefint med massa gröna växter och kaktusar men vill inte pilla på dem själv. Så Fredrik ska faktiskt få all kredit som det går att ge för att blomskötsel :)
Så när vi kom hem så planterade vi (jag tittade på) lite fröer. Det blev en sån där låda (alltså 49) kaktusar och så i den andra lådan vart det lite annat :P Vissa frön var tvungna att ligga i ljummet vatten innan så de ska planteras imorrn istället.

Lite intressant fakta va? ;)

Annars har det inte hänt så mycket :P Det vanliga hushållsarbetet liksom med tvätt, mat och disk :P


Dagens middag (laxpaket).
I första bilden ligger de fortfarande i paketet och i den andra är paketet öppet (dock synns inte laxen). Haha.

Nu ska jag byta gardiner i vardagsrummet som jag har lovat älsklingen (hans växter synns ju inte ordentligt när vi har de gardiner som vi har nu så jag har lovat att byta till andra). Haha :D Och sen ska jag nog ta ett bad med lillgubben min.

Trevlig kväll!


Kommentarer
Postat av: MalinCaarné - Kristianstads fashionista

tack så jätte mycket :)

2009-02-04 @ 19:50:20
URL: http://faaashionista.blogg.se/
Postat av: ida

hihi jag älskar stövlarna =)

2009-02-04 @ 20:10:58
URL: http://thoursie.blogg.se/
Postat av: Jackeline Perez

mycket frön :O

2009-02-04 @ 21:16:32
URL: http://perezjackeline.blogg.se/
Postat av: Madde

Haha jamen eller hur ;) Lite snea kanske haha

2009-02-04 @ 21:31:24
URL: http://normalsaltad.blogg.se/
Postat av: AMANDA - Kläder och skoj.

hah akanske ;)

2009-02-05 @ 02:00:51
URL: http://aujmalm.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0